Tips voor optimalisatie van je conversieHet is al eerder gezegd ‘Meten = Weten’. En dat geld zeker in het digitale tijdperk waar bijna alles te meten is. Alleen de vraag is waarom doen we het dan zo weinig? Na het meten is het zaak de website zo aan te passen dat er verbetering in de conversie plaatsvind. Hier volgen een reeks gratis mogelijkheden om te meten.

Webanalytics

Natuurlijk zijn er dure pakketten op de markt die het werk nog veel beter kunnen doen. Maar ik zou zeggen begin eerst eens met de meest bekende en gratis pakket  Google Analytics. Schrijf je eens in en maak gebruik van de vele mogelijkheden die dit pakket bied.

Google Analytics is het programma van Google om webstatistieken inzichtelijk te maken voor beheerders van websites en verschaft gedetailleerde informatie over het verkeer van een website. Je kunt ondermeer zien hoeveel unieke bezoekers op de website komen, waar ze vandaan komen, hoe lang ze op welke pagina verblijven, via welk zoekwoord of externe website een bezoeker komt, hoeveel conversie het verkeer oplevert, waar gebruikers instappen en op welke pagina de bezoeker het meeste uitstapt.

Meer informatie en een uitgebreide uitleg van Google Analytics.

Feedback van je gebruikers

NU weet je dus een heleboel van je website door te meten en je data te analyseren d.m.v. Google Analytics. Een andere vorm voor het verkrijgen is de feedback van je gebruikers, wat gaat er volgens hen goed of juist slecht of wat kan er volgens hen beter.

Er zijn verschillende tools voorhanden die de mogelijkheid bieden om gebruikers feedback te verzamelen. Waarbij de gebruiker kan aangeven wat hij van een bepaald pagina vindt en deze kan vervolgens zijn reactie hierop geven.

4Q Online Survey is een gratis pakket wat het mogelijk maakt om, d.m.v. een online survey, je bezoekers te vragen waarom ze op je website zijn en of alles naar wens verloopt en zo niet waarom niet. En boven alles of ze tevreden zijn.

A/B testen

Nu weet je je wat ze doen d.m.v. meten en weet waarom d.m.v. vragen stellen. Nu moet je nog weten wat een verbetering is t.o.z. van de huidige site. Dat kun je doen d.m.v. A/B testen. Dit kun je doen door alweer een gratis tool de Google Website Optimizer. Nu kun je dus zelf je tekst aanpassen, afbeeldingen wijzigen en de stijl van je pagina aanpassen en vervolgens meten welke volgens jouw bezoekers de beste methode is.

Bron: frankwatching.com