google analytics dashboardGoogle Analytics wordt steeds meer een powertool, die onmisbaar wordt om je website goed te kunnen analyseren.

Zeker in de affiliatemarketing want meten is weten.

Er zijn verbeteringen op het gebied van monitoring, analyse, rapportage en alerts. Hiermee moet Google Analytics nog aantrekkelijk maken voor grote organisaties.

De concurrentie krijgt het steeds moeilijker om op te boksen tegen deze gratis analyse tool.

Hier volgt een opsomming van de nieuwe mogelijkheden:

1: engagement goals.
Het is nu mogelijk om een doel te definiëren in termen van pagina’s per bezoek of tijd op de website. Dus per kanaal van herkomst of keyword zien hoeveel % van de bezoekers langer dan 90 seconden op de site bleef. Dit is nuttig voor het meten van branding doelstellingen en het verschaft inzicht kwaliteit van het bezoek.

2: van 4 naar 20 doelen per profiel.
Tot nu toe waren het er 4 en dat is opgeschroefd naar 20, dat is een hele vooruitgang. 4 doelen was te weinig de doelen kunnen ondermeer zijn, aankopen, registraties, contactverzoeken, send a friend, enz enz.

3: meten van mobiele applicaties en websites.
Google Analytics kan van nu af aan alle traffic monitoren binnen mobiele websites en applicaties. Dus alles wat gebeurd binnen een iPhone of Android app kan nu zichtbaar worden binnen Google Analytics. Bovendien kan Google traffic monitoren vanaf ieder mobiel apparaat, zelfs als deze geen javascript ondersteunt.

4: Advanced table filtering.
Je kunt nu binnen Google analytics binnen een rapport op meerdere condities tegelijk filteren. Dus geef mij alle keywords met meer dan 25 bezoeken en een bounce rate van meer dan 50%.

5: Unieke bezoekers vaker beschikbaar als metriek.
Tot nu toe was het alleen mogelijk om per segment of in een custom report het aantal bezoeken te zien. Dus hoeveel bezoeken kwamen op pagina x. Voortaan is dus ook zichtbaar hoeveel unieke bezoekers pagina x hebben bezocht.

6: Flexibele segmentatie tijdens de dataverzameling.
Binnenkort is de Google tracking code uitbreidbaar met name-value pair tags. Hiermee zijn specifieke segmenten aan te maken tijdens het meten. Zo kun je een segment maken “ingelogd” voor bezoeken waarin de login succesvol is doorlopen, of een onderscheid maken tussen “kopers” en “kijkers”.

7: Automatische alerts.
Voortaan zal Google alerts geven over alle opvallende veranderingen in het bezoekersgedrag. 300% meer bezoekers van site x, 40% hogere bounce rate op campagne y. Je hoeft voortaan niet meer te zoeken. De alerts komen naar je toe.

8: Custom alerts: mail ontvangen als de conversie daalt kun je gelijk actie ondernemen.

Bron: bsmedia.nl