Grote fusie van reisaanbiedersDe online-reisbureaus Vliegwinkel, Vayama en Cheaptickets gaan fuseren. Onder Vliegwinkel vallen ook de merken BudgetAir en het Duitse Flugladen. Ze willen zo sterker staan als internationaal reisbedrijf.

De nieuwe combinatie moet een nieuw groot internationaal internetreisbureau opleveren, dat de kracht heeft om verder te groeien binnen Europa en op de snelgroeiende Aziatische markten, internet ontwikkelt zich daar razendsnel en steeds meer mensen ontdekken daar het gemak en de voordelen van online-ticketsites.’

Vliegwinkel en Cheaptickets beconcurreren elkaar al jaren om het marktleiderschap in Nederland. De bedrijven zijn met diverse merken actief op andere Europese markten, waaronder België en Frankrijk. In de Verenigde Staten is internetticketverkoper Vayama actief. En hebben daar de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt.

BudgetAir breidde onlangs zijn activiteiten nog uit in België, Frankrijk en Engeland en Vayama is recentelijk succesvol gelanceerd in Canada, Engeland, Thailand, Hong Kong en Singapore.

Voor de klanten verandert er voorlopig niets. De merken blijven onder hun eigen naam bestaan. Ook voor de medewerkers van de online-ticketbureaus zijn geen grote veranderingen te verwachten. De organisaties blijven apart van elkaar bestaan onder hun eigen management.

De nieuwe organisatie heeft kantoren in Haarlem en Oosterhout, is actief in meer dan vijftien landen en telt ongeveer 350 medewerkers. ING Corporate Investments treedt toe als minderheidsaandeelhouder in de nieuwe combinatie. Voor de klanten van de reisbureaus verandert voorlopig niets.